Rad sa traumom kod djece i adolescenata
- Antonija Maričević
- 28. lip 2024.
- 2 min čitanja
TF-KBT ili kognitivno-bihevioralna terapija s fokusom na traumu je vrsta terapije koja se koristi u radu s djecom i adolescentima koji su doživjeli traumatsko iskustvo, te posljedično razvili simptome koji im ometaju svakodnevno funkcioniranje, a u sam terapijski proces uključeni su roditelji ili drugi skrbnici djeteta.

Proživljena trauma može kod djece dovesti do krivnje, ljutnje, osjećaja bespomoćnosti, samoozljeđivanja, ispada u ponašanju, depresivnih i anksioznih simptoma. Posttraumatski stresni poremećaj može kod djece dovesti do ponavljajućih negativnih misli o proživljenom događaju, emocionalne tuposti, problema sa spavanjem i koncentracijom te do brojnih emocionalnih i tjelesnih simptoma uzrokovanih bilo kakvim podsjetnicima na proživljenu traumu.
TF-KBT objedinjuje teorije i tehnike različitih terapijskih pravaca, a glavna joj je svrha rješavanje i smanjivanje navedenih simptoma kod djeteta.
Ova vrsta terapije je relativno kratka te traje između 8 i 25 pojedinačnih termina. U početku dijete i roditelj na terapiju dolaze odvojeno, dok kasnije na terapiji sudjeluju zajedno.
Terapijski proces usmjerava se na nekoliko glavnih područja:
Psihoedukacija se odnosi na podučavanje o normalnim reakcijama na traumatska iskustva. Svrha psihoedukacije je smanjivanje osjećaja krivnje i osjećaja odgovornosti za proživljeno iskustvo.
Vještine suočavanja uključuju različite metode relaksacije poput dubokog disanja, mindfulnessa, rada na mislima i sl.
Postupno izlaganje uključuje postupno prorađivanje sjećanja na traumatsko iskustvo s ciljem ublažavanja djetetove reakcije na podsjetnike na traumatsko iskustvo i olakšavanje emocionalnog stresa.
Kognitivno procesiranje odnosi se na razvijanje vještina interpretiranja nepomažućih misli i posljedično emocionalne regulacije.
Uključenost roditelja/skrbnika omogućuje izgradnju suosjećajnog odnosa punog povjerenja između djeteta i roditelja te podučavanje roditelja/skrbnika kako na najbolji način može djetetu biti izvor podrške.
Glavni cilj terapijskog procesa je pomoći djetetu u ponovnom razvijanju osjećaja sigurnosti, a roditelju/skrbniku vratiti povjerenje u svoju sposobnost pružanja podrške djetetu.
Više informacija o radu s traumom kod djece i adolescenata u Psihološko-edukativnom centru Anukampa pročitajte ovdje.
Comments