Možemo reći da već dugi niz godina svi živimo u medijskoj kulturi u kojoj većinu informacija saznajemo putem medija. Pomoću njih učimo, održavamo kontakte s drugim ljudima, zabavljamo se i sl. Kako mediji imaju važnu ulogu u našim životima, tako imaju i u životima naše djece. Brojni roditelji u današnje vrijeme vode neprekidnu unutarnju borbu u kojoj se s jedne strane nalazi potreba da zaštite svoje dijete od stalne izloženosti različitim medijima, dok se s druge strane nalazi svjesnost da su mediji sveprisutni u našim životima, i da ih je nemoguće izbjeći. Iako je ta borba za brojne roditelje mukotrpna, ona je i pokazatelj da roditelji razmišljaju, propituju i idu u korak s vremenom, a sve za dobrobit svoje djece.
Iako će svaki roditelj ovisno o djetetovim potrebama, preferencijama, dobi i sl. odlučiti kako i kada će koristiti medije, postoje neke smjernice koje im mogu pomoći u odlučivanju. Ono u čemu se stručnjaci slažu je to da u prvim godinama života mediji nisu potrebni za razvoj djeteta. Međutim, djeca obično vole dječje televizijske programe, videoigre i druge medijske sadržaje. Stoga, roditelji imaju tu odgovornost da odrede kakvo je korištenje medija primjereno za najmlađe članove obitelji, jer na taj način, ali i svojim primjerom, oblikuju dječje navike.
Djeca odrastaju u interakciji s drugim ljudima. Kada je riječ o poticanju razvoja govora ili razumijevanju svojih osjećaja, mediji ne mogu zamijeniti izravnu interakciju s roditeljima. Što je dijete mlađe, to bi njegova medijska iskustva trebala biti kraća, njima smislenija i smirenija. Bebe i malu djecu posebno treba zaštititi od neprestane izloženosti medijima jer bi neka medijska iskustva mogla biti previše intenzivna za njihovu dob.
No kako djeca odrastaju, tako se razvija i njihova sposobnost korištenja medija. Sposobnost razlikovanja činjenica od fikcije, odnosno stvarnosti od izmišljenog sadržaja, poboljšava se kako se djeca približavaju polasku u školu. Vrlo je važno da roditelji razumiju da mediji danas imaju važnu ulogu u životu djece. Kada se poistovjećuju s različitim likovima i pričama u medijima, djeca mogu doživjeti različite osjećaje, uloge i događaje, razmišljati o dobru i zlu. Omiljeni medijski sadržaji važne su teme u igri i razgovoru s drugom djecom. Mediji, ako se pravilno koriste, mogu potaknuti djecu da crtaju, pjevaju i izražavaju se na druge načine.
Pravilnom korištenju medija svakako u prilog idu uspostavljanje rutine i jasno postavljena pravila. Ona djeci daju osjećaj sigurnosti, a zahvaljujući njima često se mogu izbjeći i nepotrebne svađe u obitelji. Postoje li u vašoj obitelji jasna pravila o tome kada se i koliko mediji smiju koristiti?
U psihološko-edukativnom centru Anukampa, kroz individualno psihološko savjetovanje, roditelji mogu dobiti podršku, suosjećanje, osnaživanje te brojne savjete i tehnike koje im mogu pomoći u odgoju djece na uvažavajući i poštujući način koji ne narušava već učvršćuje odnos djeteta i roditelja.
Autor: Amela Muftić Župan, psiholog i KBT terapeut u superviziji
Comments