top of page

JE LI "BATINA" IZ RAJA IZAŠLA?

“Batine” ne uče djecu da poštuju pravila, donose mudre odluke, niti da imaju unutarnju kontrolu, nego izazivaju strah, gubitak povjerenja u roditelje, lošu sliku o sebi te uvjerenje da je u redu udarati osobu koju voliš. Nikada ne postoji dovoljno razloga za udaranje djeteta. Čak je i “lupanje po guzi” neprihvatljivo.




Ako ne znate koje biste druge odgojne metode koristili, u nastavku vam donosimo pregled nekih disciplinskih tehnika koje vam u tome mogu pomoći.



Preusmjeravanje ponašanja


Odvratite djetetovu pažnju nekom igračkom ili predložite novu aktivnost umjesto da stalno govorite „Prestani“ ili „Nemoj“. Ova metoda je korisna kod mlađe djece koja možda još uvijek ne mogu u potpunosti razumjeti što im govorite, imaju slabu kontrolu impulsa i slabiju kognitivna sposobnost da shvate zašto im govorite „Ne“.



Ignoriranje manjih nepodopština


Izaberite koje ćete ponašanje ignorirati (npr. vikanje, ali ne i udaranje). Ova taktika je također uspješna kod smirivanja „Kad prestaneš vrištati razgovarat ćemo o tome što želiš.“

Neke dječje radnje više iritiraju nego što su štetne. Ako se previše na njih usmjerite, veća je vjerojatnost da ćete upasti u borbu moći ili da ćete pojačati to ponašanje.




Pohvala poželjnog ponašanja


Svaki put kad dijete izabere primjereno ponašanje, pohvalite ga. (Npr. „Baš si lijepo pitao Ninu hoće li ti posuditi autić“) Ovo je uspješno kod djece koja su sklona tvrdoglavosti i suprotstavljanju. Uvijek povežite pohvalu sa specifičnom radnjom. (Npr. „Sviđa mi se što si pospremio igračke.“)



Svakodnevna tjelesnu aktivnost


Osigurajte djetetu dovoljno vremena i prostora za igru. Idite van na igrališta ili na druge prostore za rekreaciju. To je dobra preventivna taktika. Mlađa djeca koja još ne mogu verbalizirati svoje osjećaje imat će koristi od toga što će pronaći način kako mogu ventilirati energiju.




Dajte mu izbora i mogućnosti


Omogućite jednostavne i praktične izbore kad je dijete svojeglavo. ( Npr.„Možeš uzeti lutku ili medu.“). Ovaj pristup pomaže djetetu da ima kontrolu i čini ga sposobnim da napravi izbor. Izbjegavajte nuditi previše različitih izbora.



Pomozite djetetu da se izrazi


Potaknite dijete da vam kaže kako se osjeća ili što misli. Kad vidite da dijete udari ili gurne drugo dijete, zaustavite ga i recite: „Reci mi što nije u redu.“ Neku djecu treba ohrabriti da govore umjesto da se fizički izraze kad su ljuti. To se počinje već sa 2,5 god., ali ne očekujte da će djeca uvijek sve shvatiti.



Ako ste nedostupni, jasno recite kada ćete biti slobodni


Ako ne možete odgovoriti na djetetovu potrebu za vama odmah (Npr. razgovarate), recite: „Ne mogu sada s tobom razgovarati, ali ću moći uskoro. Pričekaj malo.“ Neka djeca trebaju mnogo individualne pažnje. S ovom metodom, prihvaćate djetetovu potrebu, ali uvažavate i sebe i svoje vrijeme. To je također dobar način da spriječite ispade bijesa.



Ohrabrujte iskazivanje stajališta


Kada se djeca svađaju, svakom djetetu dajte priliku da ispriča svoju verziju priče. („Reci mi što se dogodilo? Kako si se osjećao?“), a tada pitajte „Što možemo sada učiniti?“. Ova strategija je upotrebljiva kod djece s vještinama govora (nakon 2,5 god., a odlična je za šestogodišnjake.) Omogućuje djeci da ih se čuje i sasluša. Također ih uči rješavanju problema.



Učite o uzroku i posljedici


Postavite posljedice za djecu stariju od tri godine dobi („Molim te, pospremi igračke ako se više ne igraš. Nećemo napustiti sobu dok nije uredna.“) Ovo najbolje funkcionira ako postavite očekivanja i objasnite posljedice ponašanja unaprijed. Tada svakako to provedite i budite dosljedni.



Navedene disciplinske tehnike iziskuju malo više truda i vremena, no posljedični pozitivni utjecaji na razvoj djetetove ličnosti višestruko nadmašuju uloženi trud. Važno je znati da uz pravila i dosljednost, dijete mora osjetiti našu ljubav, izraženu kroz poštivanje njegove ličnosti i nastojanje da mu primjerenim pristupom pomognemo usvojiti pravilne oblike ponašanja.


U psihološko-edukativnom centru Anukampa, kroz individualno psihološko savjetovanje, roditelji mogu dobiti podršku, suosjećanje, osnaživanje te brojne savjete i tehnike koje im mogu pomoći u odgoju djece na uvažavajući i poštujući način koji ne narušava već učvršćuje odnos djeteta i roditelja.


Autor: Amela Muftić Župan, psiholog i KBT terapeut u superviziji

Comentarios


  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube
bottom of page